Rozdział V
Podstawowe zadania Pracowników Ośrodka Kultury
§ 23.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Platerowie
- Gminnym Ośrodkiem Kultury w Platerowie kieruje Dyrektor, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za pracę instytucji.
- Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników GOK.
- Dyrektor ustala główne kierunki pracy, odpowiada za zgodność podejmowanych decyzji z prawem oraz podejmuje inicjatywy organizacyjne zmierzające do pełnej realizacji zadań merytorycznych, organizacyjnych i gospodarczo-finansowych instytucji.
- Dyrektor Ośrodka Kultury wykonuje następujące główne zadania:
a) reprezentuje instytucję na zewnątrz,
b) nadzoruje opracowanie programów i planów działalności,
c) nadzoruje opracowanie sprawozdań, analiz i informacji z działalności merytorycznej
i finansowej,
d) czuwa nad prawidłową organizacją pracy,
e) współdziała z organizacjami pozarządowymi na terenie gminy, placówkami oświatowymi i zawodowymi, parafiami oraz innymi instytucjami,
f) nadzoruje działalność administracyjno-gospodarczą,
g) podejmuje decyzje w sprawach kadrowych,
h) dba o właściwe stosunki międzyludzkie.
Podczas nieobecności Dyrektora za sprawy merytoryczne odpowiada osoba, której zostało udzielone upoważnienie.
Do spraw zastrzeżonych do osobistej decyzji Dyrektora Ośrodka Kultury należy:
a) wydawanie zarządzeń i decyzji,
b) opracowanie planu finansowego Ośrodka Kultury,
c) podejmowanie decyzji w sprawie odpowiedzialności służbowej,
d) opracowanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka Kultury,
e) zatrudnianie, zwalnianie, awansowanie pracowników,
f) podział etatów i funduszu płac,
g) opiniowanie pracowników,
h) występowanie z wnioskami o odznaczenia, przyznawanie premii, wyróżnień
i nagród,
i) rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników,
j) udzielanie pracownikom zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie,
k) zatwierdzanie planu urlopów,
l) opiniowanie i planowanie zamierzeń inwestycyjnych, remontów kapitalnych i bieżących,
m) podejmowanie decyzji dotyczących skarg i wniosków klientów Ośrodka Kultury.
§ 24.
Pracownicy merytoryczni (instruktor ds. animacji kulturalnej, instruktor stażysta)
Do zadań każdego pracownika merytorycznego (instruktorzy ds. kulturalno-oświatowych) należy w szczególności:
1. opracowywanie rocznego planu pracy i przedkładanie go do akceptacji bezpośredniemu przełożonemu, a następnie realizowanie go zgodnie z założeniami,
2. prowadzenie dokumentacji, w tym sprawozdań, list obecności, pobieranie opłat oraz informacji z zakresu działalności Ośrodka Kultury,
3. inwentaryzowanie mienia
4. dbałość o estetykę oraz porządek pomieszczeń GOK,
5. zabezpieczenie majątku Gminnego Ośrodka Kultury przed ewentualnymi szkodami,
6. wsparcie Dyrektora w jego codziennej pracy,
7. obsługa gości i interesantów, głownie w zakresie obsługi biurowej
8. kontakt z istniejącymi i potencjalnymi klientami instytucji oraz interesantami,
9. notowanie ważnych spraw, które mają miejsce pod nieobecność Dyrektora oraz przekazywanie ich do wiadomości Dyrektorowi,
10. opracowywanie wniosków o dofinansowanie działalności merytorycznej GOK do zewnętrznych źródeł grantodawczych oraz realizacja i rozliczenie tych programów,
11. pomoc przy obsłudze wydarzeń organizowanych i współorganizowanych przez Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie,
12. organizowanie spotkań autorskich, wystaw, kiermaszów oraz konkursów w trakcie ważniejszych imprez, oraz prowadzenie tychże imprez,
13. działalność na rzecz środowiska – organizacja imprez, ścisła współpraca ze szkołami, organizacjami pozarządowymi, parafiami oraz innymi placówkami i strukturami samorządowymi, czynny udział w życiu placówki,
14. opracowanie programów autorskich i planów wynikowych dla poszczególnych grup odbiorców w oparciu o ich zainteresowania, możliwości ich percepcji oraz wytyczne zawarte w planie pracy placówki i programach autorskich,
15. rekrutacja uczestników zajęć
16. przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych odpowiednich pod względem merytorycznym i wychowawczym w wymiarze określonym przez Dyrektora GOK,
17. przygotowanie niezbędnych materiałów, narzędzi i pomocy naukowych do prowadzenia zajęć,
18. podnoszenie własnych kwalifikacji i poziomu wiedzy,
19. współpraca w organizowaniu działalności kulturalnej prowadzonej przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Platerowie,
20. ponoszenie odpowiedzialności prawnej za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod opieką instruktora,
21. wykonywanie zajęć dodatkowych wynikających z programu placówki,
22. wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora nieuwzględnionych w niniejszym zakresie zadań, a wchodzących w zakres pracy instruktora, opisanych szczegółowo w indywidualnych zakresach czynności pracowników.
§ 25.
Pracownicy merytoryczni (bibliotekarz, pomoc biblioteczne, młodszy bibliotekarz)
Pracownicy biblioteki bezpośrednio podlegają Dyrektorowi GOK.
Obowiązki i odpowiedzialność:
- prawidłowa ewidencja księgozbioru,
- celowe wydatkowanie przydzielonych środków finansowych,
- systematyczna aktualizacja księgozbioru o nowe pozycje wydawnicze,
- prawidłowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań statystycznych wg aktualnie obowiązujących przepisów,
- dbanie o estetykę lokalu,
- przestrzeganie przepisów BHP,
- systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych, uczestniczenie
w szkoleniach i kursach.
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora nieuwzględnionych w niniejszym zakresie zadań, a wchodzących w zakres pracy instruktora, opisanych szczegółowo w indywidualnych zakresach czynności pracowników.
§ 26.
Sprzątaczka
Do zadań sprzątaczki należy w szczególności utrzymanie czystości i porządku w budynku Gminnego Ośrodka Kultury oraz Biblioteki Publicznej w Platerowie:
- zamiatanie, mycie i polerowanie podłóg, schodów i mebli,
- mycie okien,
- pielęgnacja roślin,
- opróżnianie koszy na śmieci,
- utrzymanie czystości w toaletach,
- utrzymanie czystości i porządku wokół budynku.
§ 27.
Pracownik gospodarczy
Do zadań pracownika gospodarczego należy:
- sprzątanie terenu wokół budynku firmy;
- wykonywanie prac porządkowych w budynku, na przykład mycie podłóg, mycie okien, wycieranie kurzy i tym podobne;
- opróżnianie koszy na śmieci, wystawianie pojemników na śmieci w dniu ich wywozu;
- koszenie, zbieranie skoszonej trawy, grabienie;
- pielęgnacja nasadzeń (podlewanie, odchwaszczanie, nawożenie i tym podobne), które znajdują się wokół budynku;
- utrzymywanie w czystości parkingu;
- zgłaszanie na bieżąco wszelkich awarii i usterek w budynku firmy;
- wykonywanie zgodnie z obowiązującymi przepisami czynności związanych z bezpiecznym i skutecznym zabezpieczeniem obiektu w zakresie BHP i ppoż.
- zabezpieczenie mienia na obiekcie przed kradzieżą i dewastacją;
- wykonywanie innych poleceń przełożonych w ramach powierzonego zakresu czynności.
§ 28.
Pomoc biurowa
Do zadań pomocy biurowej należy:
- obsługa komputera,
- obsługa podstawowych urządzeń biurowych tj. ksero, fax, bindowanie, laminowanie, skanowanie,
- nadzór nad przestrzeganiem wymogów sanitarnych i estetyki obiektu,
- dbanie o utrzymanie czystości i porządku w obiekcie i wokół obiektu,
- zabezpieczenie majątku Ośrodka Kultury przed ewentualnymi szkodami,
- dbanie o powierzone mienie i przestrzeganie zasad oszczędnej gospodarki materiałowej.
§ 29.
- Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy czynności.
- Szczegółowe kryteria kontroli wewnętrznej określa załącznik nr 3, zaś kryteria i zasady oceny pracowników określa załącznik nr 4 do Regulaminu.