Standardy Ochrony Małoletnich

Zarządzenie nr Or.120.6.2024 Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Platerowie z dnia 1 sierpnia 2024 roku

W sprawie: wprowadzenia Regulaminu Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.
Na podstawie art. 22b i art. 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.), zarządza się, co następuje:

§ 1

Wprowadza się Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 14 sierpnia 2024 roku.

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr Or.120.6.2024 w sprawie wprowadzenia Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.

Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie

Rozdział I – Preambuła

Instytucje kultury są miejscem, w którym dzieci i młodzież rozwijają swoje zainteresowania, pasje oraz ciekawość. Uczestniczą w zajęciach, które pozwalają im tworzyć wspólnotę, decydować o sobie oraz swoim otoczeniu. Mogą odkrywać czym jest dla nich kultura, historia, tożsamość i dziedzictwo.
Niniejszy dokument stanowi zbiór zasad, które pozwalają tworzyć w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie, bezpieczne i przyjazne dla wszystkich uczniów środowisko. Jeżeli jest mowa o GOK, chodzi o Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie. Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie prowadzi zajęcia edukacyjne, związane z rozwijaniem zainteresowań, dlatego używany jest termin: uczeń, uczestnik zajęć, wychowanek. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników jednostki jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka z poszanowaniem jego praw. Pracownicy GOK traktują ucznia z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Każdy pracownik dba o prawidłowy rozwój dziecka. Pracownicy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji. Rolą dorosłych jest zapewnienie im bezpiecznego środowiska, w którym panuje troska o rozwój młodych ludzi i nie jest akceptowana żadna forma przemocy.

Rozdział II – Wprowadzenie

  1. Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie prowadzi działalność w zakresie:
    – prowadzenia wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturowe mieszkańców;
    – realizacji zadań poprzez upowszechnianie kultury, wiedzy, nauki, sportu i rekreacji.
  2. Działania z dziećmi i młodzieżą obejmują wszelkie zajęcia kulturalno – edukacyjne oraz sportowe, warsztaty, konkursy, przeglądy, spotkania tematyczne i inne wydarzenia.
  3. Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie, prezentują ramowe zasady, standardy i wytyczne, które mają na celu:
    – uwrażliwienie wszystkich pracowników na wagę podejmowania działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
    – wskazanie zakresu kompetencji oraz odpowiedzialności poszczególnych osób za bezpieczeństwo dzieci będących pod opieką instruktorów GOK;
    – podejmowanie adekwatnej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia i życia. Dzieci podczas zajęć, znajdują się pod opieką instruktora. Zasady odbierania dzieci ustalane są na początku każdego sezonu edukacyjnokulturalnego. W karcie zgłoszenia dziecka na zajęcia, opiekun prawny wskazuje osoby, które mogą odebrać dziecko. Na prośbę opiekuna prawnego, dziecko może także samodzielnie wrócić do domu po zakończonych zajęciach. Jest to także odnotowane w karcie zgłoszenia. Jeżeli po dziecko zgłosi się osoba niewskazana na karcie zgłoszenia, wydanie dziecka jest możliwe jedynie po uzyskaniu telefonicznej zgody opiekuna prawnego wskazanego na karcie zgłoszenia.

Rozdział III – Objaśnienie terminów

§1

  • 1. Pracownik placówki to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, wolontariusze, praktykanci oraz stażyści.
  • 2. Małoletni – każda osoba/uczeń do ukończenia 18 roku życia.
  • 3. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
  • 4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę obojga rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  • 5. Krzywdzenie dziecka – rozumiemy np. popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  • 5a. Zaniedbywanie to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka w sferze zdrowotnej, edukacyjnej i emocjonalnej odpowiedniego odżywiania, schronienia i bezpieczeństwa, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom, i w następstwie powodujące lub mogące powodować uszczerbek na zdrowiu dziecka lub zaburzenie rozwoju psychicznego, moralnego lub społecznego. Wyróżnia się zaniedbanie fizyczne (ekonomiczne, zdrowotne), emocjonalne, edukacyjne (intelektualne).
  • 5b. Przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała, czego następstwem mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenie wewnętrzne.
  • 5c. Przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiednieg wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
  • 5d. Wykorzystywanie seksualne- angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą lub starszą od dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
  • 6. Zachowania agresywne – działanie skierowane przeciwko osobom lub przedmiotom, np:
    – sprzeczki z popychaniem, szturchaniem itp.;
    – kłótnie połączone z obrażaniem drugiej osoby;
    – lekceważący i arogancki stosunek do uczniów oraz pracowników;
    – używanie telefonów komórkowych, aparatów fotograficznych itp. w celu ośmieszania lub poniżania innych osób;
    – zastraszanie.
  • 7. Osoba odpowiedzialna za Politykę określoną w Regulaminie Standardów Ochrony Małoletnich to dyrektor, sprawujący nadzór nad realizacją w instytucji Polityki.
  • 8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające jednoznaczną identyfikację ucznia.
  • 9. Wizerunek dziecka – stanowią zdjęcia , wykonywane w czasie zajęć oraz występów i innych wydarzeń organizowanych przez instytucję i pozwalające na jednoznaczną identyfikacją uczestnika zajęć.
  • 10. Polityka oraz regulamin – rozumie się opracowane Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie

Rozdział IV –  Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci, a także symptomy dziecka krzywdzonego.

§1

  1. Pracownicy GOK zostali przeszkoleni z:
    a) zakresu rozpoznawania symptomów dziecka krzywdzonego,
    b) procedur postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone w tym z procedury Niebieskiej Karty.
  2. Wszyscy pracownicy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  3. Pracownicy stale monitorują sytuację uczniów poprzez obserwację w czasie zajęć, rozmowy z wychowankami i rodzicami.

Rozdział V –  Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika GOK.

§1

W przypadku uzyskania informacji o nieodpowiednim zachowaniu pracownika GOK wobec
ucznia:

  1. Osoba, która otrzymała informację w miarę możliwości przeprowadza rozmowę z pracownikiem, który dopuścił się negatywnego zachowania w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, lub zgłasza dyrektorowi GOK. Jeżeli zachowanie pracownika GOK w rażący sposób narusza godność lub bezpieczeństwo ucznia, pracownik, który posiada informacje o takim zachowaniu niezwłocznie informuje o nim Dyrektora.
  2. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem zachowującym się negatywnie. Ustalony zostaje plan naprawczy. Zawiera on ustalenia w celu poprawy sytuacji i wyeliminowania niepożądanych zachowań pracownika oraz konsekwencje w przypadku nierealizowania postanowień planu.
  3. Dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka. Informuje o możliwości skorzystania z różnych form wsparcia: rozmowa z pracownikiem, pedagogiem, psychologiem.
  4. Osoba wskazana przez Dyrektora rozmawia z dzieckiem w celu udzielenia mu niezbędnego wsparcia.
  5. Osoba wskazana przez Dyrektora poprzez obserwację, a także rozmowy monitoruje sytuację ucznia.

§2

  1. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka:
    • a) Osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym Dyrektora.
    • b) Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzanym o popełnienie przestępstwa w celu zdobycia informacji.
    • c) Osoba wskazana przez Dyrektora przeprowadza rozmowę z uczniem. W przypadku potwierdzenia się podejrzeń o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, Dyrektor informuje o obowiązku zgłoszenia sprawy na policję lub do prokuratury, a także podjęciu działań wynikających z kodeksu pracy. Dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem, do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia.

§3

  1. W przypadku gdy pracownik jest świadkiem przestępstwa popełnionego na szkodę dzieckazobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym Dyrektora.
  2. Dyrektor zgłasza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do właściwych służb – policja, prokuratura. W sytuacji gdy zachodzi podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka Dyrektor lub wskazany przez niego pracownik informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rejonowy.
  3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  4. Pokrzywdzonemu przestępstwem dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia na terenie GOK oraz poza nim.

Rozdział VI – Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę ze środowiska rodzinnego

§1

  1. Każdy pracownik, który otrzymał informację o podejrzeniu krzywdzenia ucznia przez jakąkolwiek osobę dorosłą, niebędącą pracownikiem GOK jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu dyrektora oraz sporządzić notatkę służbową zawierającą opis zaobserwowanych symptomów.
  2. W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka (zaniedbywanie fizyczne, psychiczne, konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka, niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka, zaniedbanie, rodzic/opiekun nadużywający substancji psychoaktywnych) wychowawca w towarzystwie pedagoga bądź psychologa szkolnego podejmuje rozmowę z rodzicem niekrzywdzącym (z rozmowy sporządza notatkę służbową), której celem jest ustalenie stanu faktycznego oraz rodzaju i form pomocy dla dziecka.
  3. W wyniku podjętych działań ustala się plan pomocy zawierający działania eliminującenieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu. O wszystkich krokach jest poinformowany rodzic/opiekun prawny, w tym także o konieczności podjęcia kroków /interwencji prawnej
  4. Zostaje określony czas, sposób monitorowania sytuacji dziecka oraz podejmowanych działań naprawczych.
  5. W sytuacji, gdy istnieje zasadne podejrzenie popełnienia przestępstwa dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

§2

  1. W przypadku zgłoszenia przez uczestnika zajęć pracownikowi GOK, że zostały zastosowane wobec niego zachowania przemocowe ze strony dorosłych w środowisku rodzinnym, osoba, która otrzymała informację na ten temat:
    • a) przeprowadza rozmowę z dzieckiem w celu wyjaśnienia sytuacji. Informuje o sprawie
      dyrektora.
    • b) Ustala poziom bezpieczeństwa dziecka w rodzinie.
    • c) W towarzystwie dyrektora rozmawia z rodzicami dziecka i podejmuje działania (wyjaśniające, interwencyjne, pomocowe.)
    • d) Osoba wskazana przez dyrektora monitoruje sytuację – np. codzienna obserwacja przez 3 miesiące, rozmowy z rodzicami raz w tygodniu, rozmowy z uczniem – psycholog.
    • e) W przypadku, gdy są podejrzenia, że dziecko nadal nie jest bezpieczne w rodzinie uruchamiana jest procedura Niebieskiej Karty (NK) bądź też zawiadamiany jest właściwy sąd rodzinny.

§3

  1. W sytuacji gdy zachodzi podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka Dyrektor lub wskazany przez niego pracownik GOK informuje rodziców/opiekunów o obowiązku instytucji zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd).
  2. Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do Sądu Rejonowego w Wydział Rodzinny i Nieletnich, Zespołu Interdyscyplinarnego. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

§4

W każdym z powyższych przypadków pracownik sporządza właściwą dokumentację.

Rozdział VII – Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników

§1

  1. W przypadku krzywdzenia ucznia przez inne dziecko na terenie instytucji, pracownik będący
    świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:

    • a) zdecydowanie przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,
    • b) rozdzielić strony konfliktu,
    • c) jeśli istnieje potrzeba – udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej i/lub zawiadomić odpowiednie służby (pogotowie, policja)
    • d) poinformować dyrektora o zdarzeniu
    • e) W przypadku kiedy:
      – uczestnik zajęć doświadczający przemocy doznał obrażeń cielesnych, wymagających interwencji medycznej,
      – następuje długotrwały proces przemocy (dręczenie), a wcześniej stosowane strategie naprawcze nie przyniosły oczekiwanych rezultatów,
      – uczeń stosujący przemoc ukończył 13 lat, Dyrektor powiadamia o zdarzeniu Policję – Wydział ds. Nieletnich i/lub Sąd Rodzinny
  2. Instruktor we współpracy z pedagogiem/psychologiem zobowiązany jest wyjaśnić okoliczności zajścia, powiadomić rodziców/opiekunów poszkodowanego uczestnika zajęć oraz uczestnika zajęć który krzywdził poszkodowanego.
  3.  Z uczestnikiem zajęć stosującym działania przemocowe przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz powiadamia o konsekwencjach.
  4. Na terenie instytucji zarówno poszkodowany, jak i uczestnik zajęć który stosował zachowania krzywdzące/przemocowe zostają objęci wsparciem psychologiczno – pedagogicznym.

§2

W przypadku gdy uczeń zgłasza pracownikowi, że jest nękany przez kolegę/ koleżankę, i powtarzają się wobec niego zachowania agresywne, pracownik.

  • a) zawiadamia o sprawie dyrektora,
  • b) instruktor przeprowadza rozmowę z obojgiem uczniów w celu wyjaśnienie sprawy. W razie potrzeby rozmawia również ze świadkami zdarzeń.
  • c) instruktor informuje o sprawie rodziców dziecka krzywdzącego, a rodziców ucznia krzywdzonego o podjętych działaniach.

Dalej postępowanie toczy się tak jak w §1.

Rozdział VIII – Zasady bezpiecznych relacji personel GOK – dziecko/uczeń

§1

  1.  Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania są dozwolone i niedozwolone w pracy z dziećmi, a przestrzeganie ich przez wszystkich pracowników ma na celu zmniejszyć ryzyko krzywdzenia dzieci.
  2. Wszyscy pracownicy stwarzają optymalne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego uczniów.
  3. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas ich pobytu w GOK oraz wycieczek.
  4. Pracownicy traktują dzieci z szacunkiem.
    • a) Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
    • b) Pracownicy odnoszą się z szacunkiem do dziecka, wydają polecenia dzieciom jasno, rzeczowo i konkretnie.
  5. Osoby realizujące zajęcia z uczniami a nie będące pracownikami Gminnego Ośrodka Kultury (np. zajęć, spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty, pogadanki) pozostają w obecności pracownika GOK. W przypadku realizacji na terenie placówki zajęć z uczniami przez innego organizatora – np. projekty, warsztaty, treningi, inne zajęcia – organizator dostarcza dyrektorowi oświadczenie o spełnieniu przez niego obowiązku weryfikacji, tzn. niefigurowaniu ww. osób w rejestrach osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 15 lat.
  6. Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem dostosowane są do realiów funkcjonowania placówki i dotyczą następujących obszarów:
    • a) dozwolony kontakt fizyczny z dzieckiem to:
      – pomoc w czynnościach związanych z zajęciami,
      – zajęcia sportowo-rekreacyjne,
      – sporty walki,
      – rytuały wynikające ze specyfiki zajęć, mające na celu większą integrację grupy (np. przybijanie tzw. „piątki” przed lub po zajęciach);
      – niezbędne czynności pielęgnacyjne, higieniczne dzieci młodszych,
      – reagowanie na potrzeby emocjonalne szczególnie dziecka młodszego np. poprzez przytulenie się do dorosłego.
      Kontakty tego typu powinny mieć miejsce jedynie w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych, pomieszczeniach monitorowanych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji.
    • b) stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym, są dopuszczalne w sytuacjach, gdy zachowanie ucznia nosi znamiona agresji:
      – uczeń zagraża własnemu życiu lub zdrowiu;
      – uczeń zagraża zdrowiu lub życiu kogoś z otoczenia;
      – uczeń podejmuje próby dewastacji mienia szkolnego lub cudzego, a przy tym uczeń nie reaguje na polecenia słowne instruktora, wówczas instruktor pod którego opieką jest dziecko może rozdzielić uczniów, przytrzymać w bezpieczny sposób.
  7. Bezpośredni kontakt fizyczny jest również uprawniony w sytuacji, gdy konieczne jest podjęcie działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.)
    • a) Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub
      noszące znamiona:
      – przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, kopanie, szarpanie, spoliczkowanie, etc.),
      – seksualizacji relacji.
    • b) komunikacja werbalna z dzieckiem – nie może:
      – wzbudzać w dziecku poczucia zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),
      – obniżać, niszczyć poczucia wartości (np. wyzwiska, krzyk, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy),
      – upokarzać (publiczne wyszydzanie, ośmieszanie),
      – naruszać granic (nie zachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym);
    • c) równe traktowanie:
      W tym obszarze niedozwolone jest:
      – wyłączne skupianie uwagi na wybranych dzieciach z widocznym ignorowaniem potrzeb innych,
      – nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich pozostałych,
      – nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań – nieadekwatne do możliwości i wieku
      – zwalnianie z wykonywania obowiązków – w nieuzasadnionych sytuacjach,
      – godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchie grupową,
      – dominacja w grupie przez negatywne jednostki, ustalanie przez nie i wdrażanie nieformalnych zasad,
      – przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych wychowanków przez silniejszych;
    • d) kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza placówką powinny być:
      – wcześniej omówione w gronie kadry zespołu,
      – ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo wychowawczych (np. towarzyszenie w realizowanych poza placówką ważnych dla dziecka wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane przez placówkę wyjazdowe formy wakacyjne, etc),
      – w celu usprawnienia komunikacji, dopuszczalne jest komunikowanie się poprzez ogólnodostępne komunikatory np. w grupach tematycznych. Polityka prowadzona przez Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie, ukierunkowana jest na dużą samodzielność oraz promowanie i uczenie odpowiedzialności uczestników zajęć. W związku z tym, po uzyskaniu pisemnej zgody rodzica/opiekuna, dopuszcza się komunikowanie z uczniami poprzez messengera lub inny komunikator.
      Zaleca się by komunikowanie się w takich grupach, odbywało się w czasie pracy instruktora. Szczególnie należy unikać komunikowania się w godzinach wieczornych, z wyjątkiem sytuacji koniecznych, nie cierpiących zwłoki wymagających (odwołanie zajęć z przyczyn losowych, zmiana terminu, inne losowe wydarzenia związane z organizacją zajęć, występów, konkursów itp.)
      Należy unikać komunikowania się prywatnego w relacji: uczeń – nauczyciel, z wyjątkiem sytuacji, które są niezbędne w danym momencie i bezpośrednio dotyczą prowadzonych zajęć.
      – dokumentowane (możliwość wykonania kopii/wydruku korespondencji mailowej, korespondencji z komunikatorów, sms -owej, zapisów na portalach społecznościowych,
      – odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu służbowego,
      – niedopuszczalne jest utrzymywanie takich kontaktów celem zaspokojenia przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych, namawiania do zachowań niezgodnych z prawem, dających poczucie bycia faworyzowanym, wyróżnianym;
    • e) transport, przemieszczanie się i warunki noclegowe:
      – organizacja transportu, noclegu poza placówką powinna być uzasadniona (np. wyjazd na wycieczkę szkolną lub wakacyjny),
      – opieka nad dziećmi w sytuacjach wyjazdowych (np. wyjazd wakacyjny, etc) zapewniona przez więcej niż jedną osobę,
      – przy organizacji noclegu i zakwaterowania brane pod uwagę jest pokrewieństwo, relacje i płeć podopiecznych;
    • f) czynności higieniczno-pielęgnacyjne:
      – mają służyć przede wszystkim higienie osobistej i zdrowiu,
      – wykonywane w odpowiednich warunkach zapewniających uszanowanie intymności w tego typu czynnościach,
      – niedozwolone są zachowania naruszające prywatność i intymność,
      – aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona,
      – ingerencje w sytuacjach wychowawczo wątpliwych powinny być poprzedzone kontaktem słownym, odbywać się w miarę możliwości w obecności osób trzecich i być jednoznacznie uzasadnione (zagrożenie dobra lub bezpieczeństwa dziecka, grupy);
    • g) dyscyplinowanie dziecka niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi:
      – fizycznej (agresja, stosowanie kar fizycznych, środków przymusu bezpośredniego, krępowanie, izolowanie;
      – psychicznej (dominacja poprzez krzyk, groźby, wzbudzanie poczucia winy, naruszanie poczucia własnej wartości, lekceważenie potrzeb psychicznych np. bezpieczeństwa, przynależności, miłości, symulacje wzbudzające strach i obawy).

Rozdział IX – Zasady ochrony danych osobowych dziecka

§1

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie o ochronie danych osobowych oraz Polityce Bezpieczeństwa i Ochrony Danych Osobowych obowiązujących w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.
  2. Pracownik zobowiązuje się do zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Pracownik ma prawo do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych  danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

§2

Pracownik może wykorzystać informacje o dziecku w celach zgodnych z Polityką Bezpieczeństwa i Ochrony Danych Osobowych obowiązujących w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.

Rozdział X – Zasady ochrony wizerunku dziecka

§1

Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

§2

  1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowania, fotografowania) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. Wejście przedstawicieli mediów na teren placówki jest możliwe jedynie za zgodą Dyrektora.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zbiorowa uroczystość, krajobraz, publiczne wydarzenie, lub zachowane są inne zależności umożliwiające utrwalenie wizerunku uczestników, zgodne z Ustawą o ochronie danych osobowych – zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§3

Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www, czy stronie w mediach społecznościowych w celach informujących o zrealizowanych działaniach promocyjnych.

Rozdział XI – Zasady dostępu dzieci do Internetu

§1

Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie nie przewiduje możliwości korzystania przez dzieci z internetu na terenie placówki.

Rozdział XII – Monitoring

§1

  1. Osobą odpowiedzialną za Politykę zawartą w Regulaminie Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie jest wyznaczony Instruktor.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowane realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki zawartej w regulaminie oraz za proponowanie zmian.
  3. Osoba, o której mowa w pkt.1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji, stanowiącą załącznik nr 8.
  4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Regulaminu oraz wskazywać naruszenia Regulaminu w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu (załącznik nr 10) , który następnie przekazuje dyrektorowi.
  6. Dyrektor wprowadza do Regulaminu niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom, uczniom i ich opiekunom/rodzicom zaktualizowane brzmienie Regulaminu.

Rozdział XIII – Procedura weryfikacji przyszłego personelu

§ 1

1) Weryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym Dyrektor na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi – uzyskuje informacje, czy dane takiej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestrze z dostępem ograniczonym;
2) Informacje, o których mowa w pkt 1, Dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
3) Osoba, o której mowa w pkt 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;
4) Oświadczenie, o którym mowa w pkt 3, składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia;
5) Osoba, o której mowa w pkt 1, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Informację tę, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo do dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności, o której mowa w pkt 1;
6) Wykonanie obowiązków, o których mowa w pkt 1 – 5, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności;
7) Przez członka rodziny, o którym mowa w pkt 6, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.

Rozdział XIV – Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania podejmowanych czynności

  1. Od osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów nie jest wymagana wiedza specjalistyczna, jednakże wymaga się pełnej znajomości przyjętych w Jednostce standardów ochrony małoletnich oraz stosowania ich w praktyce, jak również systematycznego pogłębiania wiedzy z zakresu szeroko pojętej problematyki ochrony małoletnich.
  2. Personel powinien zostać przygotowany do stosowania standardów ochrony małoletnich oraz zapoznany z treścią przyjętej procedury.
  3. Dyrektor jest zobowiązany do zapoznania z przyjętymi standardami ochrony małoletnich personelu (w wersji pełnej) oraz nadzoru nad zapoznaniem z nimi (w wersji skróconej) małoletnich np. na przeznaczonych temu celowi zajęciach, a ponadto udostępnienia, w miejscach wskazanych w niniejszym dokumencie, treści standardów dla rodziców/opiekunów prawnych oraz małoletnich w celu umożliwienia zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
  4. Personel jest zobowiązany zapoznać się ze standardami ochrony małoletnich i potwierdzić ten fakt własnoręcznym podpisem w Wykazie osób zapoznanych ze standardami ochrony małoletnich stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.

Rozdział XV – Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Zdarzenia dotyczące ujawnionych bądź zgłoszonych incydentów lub zdarzeń, które zagrażają dobru małoletniego dokumentowane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej sporządzająca je osoba opatruje własnoręcznym podpisem. W ramach prowadzonych czynności sporządza się:
    -notatki służbowe;
    -raporty;
    – Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich.
  2. Dokumentacja z zakresu ujawnionych i zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest przez Dyrektora lub osobę przez niego wskazaną.

Rozdział XVI – Przepisy końcowe

§1

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia w Zarządzeniu nr Or.120.6.2024 w sprawie wprowadzenia Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez pisemne potwierdzenie zapoznania się z Regulaminem a także umieszczenie Regulaminu na tablicy ogłoszeń.
  3. Rodzice zostają poinformowani o wejściu w życie dokumentu podczas spotkań organizacyjnych przed zajęciami. Wszyscy rodzice mają obowiązek zapoznania się z dokumentem i podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z nim:
    • a) dla rodziców nowych uczniów – na początku każdego sezonu artystycznego,
    • b) dla uczniów aktualnie uczęszczających na zajęciach, przy najbliższym zebraniu z rodzicami
  4. Rodzice mają prawo do zgłoszenia ewentualnych poprawek.
  5. Uczniowie zostają zapoznani na spotkaniu organizacyjnym.
  6. Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Ośrodku Kultury w Platerowie, pozostaje do wglądu na stronie internetowej, a także u dyrektora.

Rozdział XVII – Wykaz załączników

Regulamin Standardów Ochrony Małoletnich w wersji .pdf

Skip to content